Analiza kosztów TCO dla Office 365

TCO dla Office 365

Jedną z podstawowych korzyści cloud computingu (przetwarzanie w chmurze obliczeniowej) są niższe koszty dostarczenia usługi, np. poczty elektronicznej, systemu obiegu dokumentów, czy sytemów do komunikacji i wideokonferencji. Dotyczy to również usług które są oferowane w ramach Office 365. Rzetelne oszacowanie kosztów pomoże nam w podjęciu decyzji jakie usługi i w jakim modelu powiwniśmy zamówić dla naszej organizacji.

Generalnie koszty związane z dostarczeniem okreslonych usług możemy podzielić na następujące elementy:

  • Hardware, koszty sprzętu niezbędnego do dostarczenia określonej usługi.
  • Software, koszty oprogramowania, dotyczy zarówno oprogramowania podstawowwego jak np. Server Exchange ale również oprogramowania dodtkowego jak np. systemy antywirusowe i antyspamowe.
  • Operations, koszty operayjne związane z utrzymaniem i dostarczaniem okreslonej usługi. Będą to między innymi koszty administracji systemami, koszty archiwizacji, oraz inne koszty obsługi.
  • Deployment, koszty związane z uruchomieniem i dodstosowaniem okreslonej usługi, implementacja rozwiązania, migracja danych, budowa rozwiązań

Koszty wymienionych elementów usług będą się róznie rozkładać dla rozwiąząń onpremisse, czyli rozwiązań instalowanych u klienta i rozwiązań online oferowanych z chmury obliczeniowej. Chmura obliczeniowa w znacznym stopniu niweluje nam koszty związane ze sprzętem oraz redukuje koszty operacyjne. Jeżeli natomiast odnieść się do implementacji usług, chmura obliczeniowa przede wszystkim skraca czas ich dostarczenia do produkcji ale również redukuje sam koszt ich posiadania. Bazując na powyższych informacjach koszty posiadania Office 365 w tym Exchange SharePoint i Lync w wersji Online powinny być znacznie mniejsze niżeli koszty posiadania tych rozwiązań w modelu klasycznym czyli instalacja u klienta. Oczywiście należy tu założyć odpowiednią perspektywę czasową np. 3 lata wzgledem której będziemy wykonywali analizę TCO Total Cost of Ownership (definicja poniżej)

W jaki sposób możemy wokonać taką analizę dla Office 365. Posłuży nam do tego specjalnie przygotowane narzędzie Office 365 TCO tool v2.0 – Euro. Narzędzie to pozwala wykonać bardzo szcegółową analizę TCO dla usług wchodzacych w skład Office 365. Na początek uruchamiamy arkusz Excela Office 365 TCO tool.

Na zakładce start podajemy podstawowe informacje nazwa firmy, lokalizacja ilość komputerów. W kolejnym kroku na tej samej zakładce podajemy rodzaj planu E, lub wyszczególniamy pojedyńcze usługi (Custom scenario) Office 365 dla których chcemy wykonać analizę . Klikając na przycisk Result otrzymujemy pierwsze przybliżenie stanowiące porówniae kosztów dla Office 365 wersus te same usługi dostępne onpremisse.

Aby uzyskać kolejne przybliżenie które bardziej urealni naszą analizę powinniśmy podać lub zmienić klika dodatkowych informacji dostępnych na zakładce Inputs.

W General Information należy  podać informacje informacje o kosztach w Product Information nalezy podać informacje o obecnie posiadanych syetemach Email, Communications i Collaborations. Pamiętaj że analiza będzie tym dokładniejsza im dokładniejsze będą dane wprowadzone na zakładce Inputs.

Jeżeli uzupełniliśmy wszystkie wymagane dane przechodzimy ponownie do zakładki Result i generujemy raport. Raport możemy wygenerowac w postaci przezentacji Power Point lub pliku Excel. Gratulacje posiadasz raport który możesz przedstawić osobom decydującym o wydatkach na IT w Twojej organizacji, teraz uda Ci się łatwiej ich przekonać że posiadanie Office 365 będzie z korzyścią dla Twjego przedsiębiorstwa.

Definicja TCO: źródło Wikipedia: Total Cost of Ownership (TCO) – zgodnie z Gartner Group, jest to całkowity koszt pozyskania, instalowania, użytkowania, utrzymywania i w końcu pozbycia się aktywów w firmie na przestrzeni określonego czasu. Ostatnio mówi się o TCO w kontekście inwestycji firmy w narzędzia informatyczne. Należy w ich przypadku brać na przykład pod uwagę nie tylko cenę zakupu, ale też przemyśleć ile będzie kosztowało utrzymanie narzędzi, oraz ich ewentualna rozbudowa[1]. TCO służy do oceny bieżących i prognozowanych wydatków na infrastrukturę informatyczną i telekomunikacyjną. Model uwzględnia koszty bezpośrednie ujawnione w budżetach i listach płac, oraz koszty pośrednie (ukryte) – wyznaczone jako koszty związane z działaniami użytkowników oraz z przestojami. Model TCO służy nie tylko redukcji całkowitych kosztów związanych z posiadaniem zasobów teleinformatycznych, ale także analizie różnic między badanym przedsiębiorstwem a danymi porównywawczymi modelu firm i stowarzyszeń niezależnych. Najważniejszym składnikiem modelu jest – oprócz systemu klasyfikacji kosztów zawierającego bogatą listę kategorii – także baza danych statystycznych o kosztach informatyki dla wielu branż.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s